Het samenbrengen van mensen uit verschillende sectoren kan in een ‘creatieve crossover’. Op een ontwerpende manier zoek je samen naar de oplossingen voor complexe (maatschappelijke) vraagstukken. In het proces ontstaan nieuwe initiatieven, die waarde toevoegen aan jou vraagstuk. Mensen kijken vanuit hun eigen kennis, een andere invalshoek kan verrassende nieuwe perspectieven met zich mee brengen.
TriMotion stelde Civiel Technische studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen dezelfde vraag als jullie kregen in de intro. Wat te doen met het stadion? Dit vereist een open blik…
Wat dacht je van een verticale tuin langs de zijkant van het stadion? Met een watervoorraad uit opgeslagen regenwater, wat opgevangen wordt in een grote goot. Een dakterras boven op het stadion? Een ideale plek voor een mooi café! Door bewust vanuit een andere sector te kijken naar de functies van een stadion ontstaan nieuwe initiatieven.
Ze zijn er in elk proces. Daarom is het belangrijk deze op tijd te begrijpen en er vervolgens over heen te springen.
De creatieve crossovers hebben al tot een aantal bijzondere samenwerkingen geleid. Zo ontstond ‘s werelds eerste Serious Medical Game in het UMCG! (Lees onderaan). Samenwerkingen die tot serieuze impact leiden op het leven van mensen en nieuwe kansen bieden voor bedrijven.
Meer weten over de creatieve crossover? Of hulp nodig bij het omzeilen van de valkuilen? Neem contact met ons op of kom langs voor een kop koffie! ☕️
Underground — De game van het UMCG en Grendel Games waarin chirurgen hun laparoscopische skills kunnen verbeteren
Crossover Works! — Klein boekje waarin co-creators vertellen over hun ervaringen met Crossovers en praktijkvoorbeelden geven
stimuleringsfonds creatieve industrie - Crossover Works
Cross-over Creativity Bachelor HKU — De opleiding Crossover Creativity op de Hoge School van de Kunsten Utrecht.
Tip: Vooral het stukje waarin Ali Dohan over zijn persoonlijke ervaring met de opleiding spreekt is interessant voor jouw beeld van Crossovers! Klik hier