Gamification: wat ik in twee weken heb geleerd

Gamification

Voor wie de term Gamification nog niet kent: Gamification is het toepassen van spelelementen om processen, diensten, producten of werk makkelijker en leuker te maken, of om mensen te motiveren. Dit kan zowel digitaal (app, website, programma’s) als fysiek (spelbord, kaartspel, dobbelen) toegepast worden. Als Gamification goed wordt toegepast is het een zeer krachtige methode om mensen te motiveren. Het buurtparticipatie spel is een mooi voorbeeld, waarbij de buurt zelf de herinrichting in de openbare ruimte vormgeeft. De buurt weet en bepaald wat belangrijk is, niet de Gemeente. En door het toepassen van spelelementen worden discussies op een ander niveau gevoerd, worden er afwegingen gemaakt, is inzichtelijk wat de gevolgen van keuzes zijn, etc. 

Voordat ik een aantal andere voorbeelden aanhaal is het handig om eerst enkele spelelementen te introduceren. Deze spelelementen zijn onderdeel van een groter geheel genaamd De piramide van Gamification. Hier later meer over. Eerst de spelelementen:

Gamification voorbeeld: de LinkedIn profiel meter

 

Gamification voorbeeld: de Linkedin profiel meter

Wellicht een bekend gezicht voor velen, de LinkedIn profiel meter. Voor LinkedIn is het van belang dat mensen hun profiel zo compleet mogelijk invullen. Als eerst betekend dit dat mensen gemakkelijk te vinden zijn, meer connecties leggen en de meerwaarde van LinkedIn toeneemt. Hierdoor krijgt LinkedIn weer meer inzicht en data om beter op de klantvraag in te spelen. Helaas is het invullen van een profiel behoorlijk saai. Daarom heeft LinkedIn de profielsterkte meter bedacht. De balk laat zien hoe ver je bent met het invullen van je profiel, en hoe ver je nog moet (directe feedback). Ook worden er aanbevelingen gegeven om je profiel verder in te vullen (een uitdaging) en de impact die dit oplevert (de beloning). Deze beloningen bestaan uit het x aantal keer makkelijker gevonden worden, maar ook het verkrijgen van een titel (een status): nieuw, beginner, gevorderd, ver gevorderd, deskundig en zeer deskundig.

Het resultaat: na de introductie van de meter vulde gebruikers 20% vaker hun profiel in. Betekend dit dan automatisch dat mensen bewust naar LinkedIn gaan om hun meter verder te vullen? Nee, maar wel dat kleine duwtjes en zichtbare voortgang invloed hebben. Daarbij komt dat mensen van nature houden van afronden. Het gebruik maken van gamification betekent dus zorgvuldig en bewust omgaan met psychologische aspecten van het menselijke brein

Gamification voorbeeld: Nike+ Run Club

Gamification voorbeeld: Nike+ Run Club

 Ian Fuchs / Cult of Mac

Beginnen met hardlopen is soms lastig en vergt een flinke dosis motivatie. Gelukkig verkoopt Nike hardloopschoenen met sensoren in de zool. Deze schoenen leggen de afstand, snelheid en route van je sessie vast. Waar het interessant wordt is het vergelijken van je eigen data met die van je vrienden. Wie is er het snelst, wie loopt het meest, wie verbrand de meeste calorieën? Via de app zijn medailles en trofeeën te behalen. Door het vastleggen van deze data komt er een competitief element in de sport. Kortom: mensen worden op een leuke manier gemotiveerd om vaker, verder en sneller hard te lopen.

Bonus: mini-voorbeelden!

Heb je wel eens een gratis kop koffie gekregen bij je tiende aankoop? ☕️
Een opdracht met beloning!

Een gouden of platinum creditcard? 💳
Status!

Frequent Flyer programma’s met verschillende levels zoals silver, goud en platinum én bijbehorende beloningen? 🏆
Je raad het al: status en beloning!

Gamificeren is een mindset

Nu we weten wat Gamification is en doet wordt het tijd om aan de slag te gaan. Belangrijk hierin is de juiste mindset. Hou hierbij altijd 5 woorden in gedachten.

Ik ben een game designer

Gamificeren is een mindset. Denk niet aan klanten, gebruikers of gasten maar denk na over spelers. Spelers spelen, en dit doen ze vrijwillig. Want wie moet spelen kan niet spelen. Verder draait het altijd om leren, motiveren of het oplossen van problemen, anders is het namelijk gewoon een spel. 

Deze mindset betekend niet dat je een game designer moet zijn. Je hoeft geen technische kennis te hebben over het aanpassen van (digitale) diensten. Ook is deze mindset anders dan een gamer zijn. Een gamer speelt en ervaart. Een game designer houd zich bezig met de structuur, balans, regels en limitaties. Je geeft spelers verschillende keuzes en de vrijheid om te ontdekken, maar wel binnen de kaders van het doel van het spel.

Naast de mindset is het testen en in balans brengen een belangrijk onderdeel. Test veel en vroeg. Een voorbeeld: tijdens Monopoly ontvangt iedereen die langs start komt een geldbedrag. Waarom? Als de speler te veel geld krijgt tijdens het begin kan alles gelijk gekocht worden en is de uitdaging weg. Krijgt de speler elke ronde géén geld dan kan er alleen geld worden uitgegeven en is iedereen binnen de kortste keren failliet. Om de in-game economie draaiende te houden is het dus van belang dat er constant geld wordt ingebracht. Na veel testen heeft monopoly de juiste balans gevonden tussen uitdaging en een gezonde economie.

De piramide van Gamification

Om terug te komen op De piramide van Gamification. De piramide geeft een overzicht van mogelijke elementen en kan als houvast worden ingezet bij het ontwikkelen van gamification. Het is niet de bedoeling dat alle elementen worden gebruikt, maar het kan wel gebruikt worden als toetsing. De piramide bestaat uit drie lagen: context, spelelementen en spelcomponenten. Tip: hou het klein en test veel. Uitbreiden kan altijd.

1. Context

De context is het overkoepelende doel van het spel. Wat moet het spel (niet de speler) doen en overbrengen. Dit zijn niet de activiteiten die in het spel plaatsvinden, maar de reden waarom je het spel ontwikkelt. De context is de bovenste laag en bestaat uit:

Piramide met Context

 

2. Spelelementen

De middelste laag gaat over wat er in het spel gebeurd. Het zijn activiteiten die spelers ervaren. 

 

Piramide met spelelementen

3. Spelcomponenten

De onderste laag zijn de elementen waar de spelers de meeste interactie mee hebben. Deze zijn vaak direct zichtbaar in het spel. 

 

Piramide met spelcomponenten

Mens, erger je niet!

Om de Piramide van Gamification gelijk toe te passen op een spel wat iedereen kent is het goed om "Mens erger je niet" te ontleden. Wat zijn spelelementen die worden gebruikt, en is het eigenlijk wel een goed spel volgens de piramide?

De spelelementen die toegepast worden:

Een spelbord (limitatie), pionnen (avatar), regels (limitatie, win- en verliesstaat), competitie, doel en een opdracht, de dobbelsteen (kans, hoewel zeer minimaal) en keuze (hoewel zeer beperkt).

Mens erger je niet zou verbeterd kunnen worden door de speler meer invloed te geven op de voortgang van het spel. De enige keuze die de speler nu heeft is welke pion hij verplaatst na het gooien van de dobbelsteen. Daarnaast zou een systeem waardoor het vaker spelen van het spel een voordeel oplevert veel waarde kunnen toevoegen. Hierdoor groeit de speler en is het leuk om het spel te blijven spelen.

Nu ik eenmaal weer bezig ben met Gamification blijft het uitdagen. Deze reis is nog lang niet afgelopen. De mogelijkheden liggen voor het oprapen en het is steeds belangrijker om in deze snel veranderende wereld creatieve en nieuwe methodes te omarmen. Het moeten omdraaien naar het mogen. 

Ook in het diepe duiken? Volg dan de Gamification Course. Een aanrader!
https://www.coursera.org/learn/gamification 

Benieuwd naar mogelijkheden en hoe wij gamification toepassen in de praktijk? Kom langs voor een kop koffie, of neem contact met ons op via:
hallo@trimotion.nl
+31850027754
www.TriMotion.nl

Als take-away

Wat als iedereen Gamification gebruikt? Jane McGonigal heeft hier een mooie toekomstvisie over. Ze stelt dat als de hele wereld games zou spelen we de grootste problemen van deze eeuw kunnen oplossen. Bekijk hieronder haar TedTalk over hoe gamen voor een betere wereld kan zorgen: 

Deel deze pagina:

Hoe zijn publieke ruimten goed in te zetten?

Global Goals: wat houdt het in?

Zo doorbreek je jouw creatieve muur!