Dit is het samenwerken van de toekomst

De creatieve crossover…..

Kijk eens verder dan je eigen kennis… 

Het samenbrengen van mensen uit verschillende sectoren kan in een ‘creatieve crossover’. Op een ontwerpende manier zoek je samen naar de oplossingen voor complexe (maatschappelijke) vraagstukken. In het proces ontstaan nieuwe initiatieven, die waarde toevoegen aan jou vraagstuk. Mensen kijken vanuit hun eigen kennis, een andere invalshoek kan verrassende nieuwe perspectieven met zich mee brengen. 

TriMotion stelde Civiel Technische studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen dezelfde vraag als jullie kregen in de intro. Wat te doen met het stadion? Dit vereist een open blik…

Wat dacht je van een verticale tuin langs de zijkant van het stadion? Met een watervoorraad uit opgeslagen regenwater, wat opgevangen wordt in een grote goot. Een dakterras boven op het stadion? Een ideale plek voor een mooi café! Door bewust vanuit een andere sector te kijken naar de functies van een stadion ontstaan nieuwe initiatieven. 

Redenen voor een creatieve crossover

  • De grote vragen: In de huidige maatschappij spelen een aantal grote vraagstukken zoals het klimaat en de voedselvoorziening een grote rol. Deze roepen om antwoorden. 
  • Veranderende vraag: De vraag van klanten veranderd razend snel. Het is belangrijk om niet achterop te raken op de ontwikkelingen in jouw sector. Zorg dat jij vooruit loopt op de ontwikkelingen door samenwerkingen aan te gaan met bijvoorbeeld je eigen klanten!
  • Nieuwe plannen: Naast optie A, B of C kunnen nieuwe invalshoeken tot opties D, E en F leiden. Denk aan het stadion; door samen te werken met andere bedrijven kunnen onderhoudskosten worden gedeeld. 

De valkuilen 

Ze zijn er in elk proces. Daarom is het belangrijk deze op tijd te begrijpen en er vervolgens over heen te springen.

  • Investeren in samenwerking: Het kost tijd en moeite om een relatie op te bouwen tussen bedrijven. Houdt er rekening mee dat je moet leren samenwerken en dat gaat niet altijd meteen goed op dag 1. Nieuwe vrienden maken vraagt inzet 😉
  • Het doel: Stem goed af aan het begin wat het doel van de samenwerking is. Anders zie je straks door de ideeën het resultaat niet meer. Een nieuw product op de markt brengen of een service innoveren? Bepaal waar de de aandacht op gefocust moet worden. 

Waarom moeilijk doen als het samen kan

 

De creatieve crossovers hebben al tot een aantal bijzondere samenwerkingen geleid. Zo ontstond ‘s werelds eerste Serious Medical Game in het UMCG! (Lees onderaan). Samenwerkingen die tot serieuze impact leiden op het leven van mensen en nieuwe kansen bieden voor bedrijven.

Meer weten over de creatieve crossover? Of hulp nodig bij het omzeilen van de valkuilen? Neem contact met ons op of kom langs voor een kop koffie! ☕️

Good practices!

UndergroundDe game van het UMCG en Grendel Games waarin chirurgen hun laparoscopische skills kunnen verbeteren 

Underground - Grendel Games

Een chirurg in opleiding moet gemiddeld 200 uren per jaar oefenen op de operatiesimulator om zo zijn…grendelgames.com

Crossover Works!Klein boekje waarin co-creators vertellen over hun ervaringen met Crossovers en praktijkvoorbeelden geven

stimuleringsfonds creatieve industrie - Crossover Works

Wat heeft lichtgevend asfalt te maken met een kledingcollectie van puur polyester of een assimilatielamp in twee delen…stimuleringsfonds.nl

Cross-over Creativity Bachelor HKUDe opleiding Crossover Creativity op de Hoge School van de Kunsten Utrecht.

Tip: Vooral het stukje waarin Ali Dohan over zijn persoonlijke ervaring met de opleiding spreekt is interessant voor jouw beeld van Crossovers! Klik hier

HKU - Nieuw: Bachelor Crossover Creativity

Bij de Bachelor Crossover Creativity word je een nieuw type veelzijdig maker. Jouw betrokkenheid bij de samenleving van…www.hku.nl